Nak pindah rumah

Minggu ni merupakan minggu terakhir aku di Koganei. Selepas ni, aku akan tinggal di Hino. Di Jepun ni, kalau nak pindah banyak jugak benda perlu diuruskan terlebih dahulu. Kepada yang menyewa terutamanya, selain mencari rumah yang sesuai untuk didiami nanti (kalau kes aku ni, tak perlu cari, sebab dah ada disediakan, dengan sewa yang berpatutan jugak), dimestikan menghubungi ejen rumah (fudousan) terlebih dahulu (sebaik-baiknya 2 bln sebelum nak pindah).

Selain tu, aku senaraikan aktiviti-aktiviti (di bawah ni) yang perlu dilakukan sehingga hari terakhir nak pindah nanti.

  • Call electric, water, gas and internet companies for the termination (macam kes aku, semua dah ada disediakan di rumah baru, so i don’t need to get a new contract).
  • Return back the internet modem to NTT.
  • Clean the current house.
  • Distinguish the rubbish into determined categories.
  • Call recycle centre  for unused electrical appliances (esepecially washing machine, refrigerator, microwave oven or unused computer … kalau ada orang nakkan barang2 tu, lagi baik sebab kalau recycle centre yang ambik, you will be charged for the disposing).
  • go to post office to change the current address to a new one.
  • go to city hall for the changes of address in your registration card.
  • a few minutes before you step out from your (old) house, make sure all garbages have been gathered at the  garbage store, switch off the main electric circuit, gas pipe and water pipe.
  • THEN, you can go freely. 
Ingin pulak aku nak share satu kes di mana, last week, when my friend was helping me for moving my stuffs, he opens my neighbour’s house accidently…Oh my Gosh!!! (how shocked he was, and said “sumimasen”), he go towards me and take a look how’s the apartment look like…how messy it was…YUCKKKKK!!! messy, smelly and dark…3 words popped-up on my mind…betapa kotornya rumah tersebut (kasut bergelimpangan, kotak2 di sana sini, dan keadaan macam tempat pembuangan sampah sarap di Kuching.. Dah lah tu, memang berbau hanyir pulak dengan sampah sarapnya dibiar tanpa dibuang…patutlah rumah aku dipenuhi dengan lipas-lipas…musykil sungguh aku, di mana dan bagaimana aku boleh ada lipas-lipas yang sungguh ‘melimpah ruah’ ini…rupa-rupanya jiran aku ni ‘menternak’ lipas yang berjaya. Aku tak tau pulak, time member aku dan aku terbuka & membuka pintu (tak berkunci) time tu, adakah si minah tu (aku pernah terserempak ngan jiran aku tu, semasa kedua-dua kami membuka pintu rumah masing-masing), tengah tidur (on record, tengahari mak oiii) atau memang takde di situ…memang gelap sangat…tak berani aku nak masuk…terus teringat pasal paranormal activity II….terus seram sejuk badan aku…dan malam tu, aku terus bermimpi dengan “MOMBOK”….awww…dan kala ini aku mengatakan pada diriku…I’m fearless…

About marahman

I'm proud to be Sarawakian, has a job as a university lecturer and researcher.
This entry was posted in Updates and tagged , , . Bookmark the permalink.

1 Response to Nak pindah rumah

  1. sharin says:

    “Distinguish the rubbish into determined categories.”

    wah.. hebat juak kerja ya.. bunyi mcm mantap.. Distinguish ahakss…. terus aku teringat Bloom’s taxanomy belajar masa Post-Grad dolok.. hehehehe

Leave a comment