kembara_traveliconRugi kalau tak odekake hari ni. Cuaca yang amat cerah, langit membiru (tanpa awan) dan angin yang bertiup shizuka, menjadi faktor utama untuk aku menikmati keindahan alam hari ni.  Plan yang tanpa dirancang, tetapi aku amat puas hati dengan hasilnya. Hari ni, aku menghirup udara dan mencuci mata dari area Takebashi (stesen terdekat utk ke Imperial Palace, di pintu Hirakawamon), Kanda Second-hand books area, Nicholai-do, Yushima Seido, Kanda Myojin, and lastly, Akihabara.

p3150092

Pintu masuk sebelah di Hirakawamon

p3150095

Semasa aku nak masuk ke dalam garden, ternampak 2 orang gadis jelita ni(pakaian yang dipakai dipanggil ‘hakama’, boleh jugak dipanggil kimono)..aku panggil dan request nak ambik gambar diaorang…rupa-rupanya diaorang baru lepas habis sotsugyo..aku tau pun apabila lalu di hadapan college yang berdekatan.

p3150099

Tenshudai Donjon Base: merupakan tapak bekas Edo Castle dan dibina pada masa 2nd Tokugawa Shogun Hidetada pada tahun 1607, dan siap dibina pada tahun 1638 (mak aiii..lama tuuu). Sedihnya, it was burnt down in the conflagration of 1657 and till now, it has never since been reconstructed…(maaflah erkk…aku tak tanya pulak kenapa tak nak rebuild balik..cuba korang tanya guru sejarah..mana tahu dioarang tahu..ahaks..)

p3150108

Sebelum sampai di sini aku singgah area yang dipanggil Kanda Second-hand books store…maknanya semua kedai menjual buku-buku terpakai…just imagine….seterusnya on the way nak ke Nicholai-do, aku lalu di area Meiji University…wow…tinggi uuu…bangunan ni dipanggil “Liberty Tower”.

p31501121Nicholai-do : The Orthodox church of Byzantine architecture was built by St. Nicholai when he visited from Russia.

p3150122

Yushima Seido : digunakan sebagai bangunan Shoheizaka School dimulakan oleh Tokugawa Tsunayoshi. Bangunan Taisei telah dibina semula pada 1935.

p3150134

Kanda Myojin: The ancient shrine was allegedly built in 730. It is believed to bring luck in business, family, and finding spouses.

p3150129

Aku tergelak apabila melihat machine peramal ni…’tergelek-gelek jer kepala binatang ni..(nak kata naga, memang bukan naga…tak tau pulak)…stepnya…masukkan duit syiling JPY200, tekan butang dan binatang ni akan menari-nari mengikut iringan muzik, serta mengambil salah satu kertas ramalan dan memasukkan ke dalam lubang yang membolehkan orang yang memasukkan duit tadi mengambilnya serta membaca apakah ramalan untuknya…macam-macam ada…

p3150142

Aku terus ke Akihabara yang dikenali sebagai “Syurga Elektrik”, syukur tak kena renjatan..nauzubillah….teringat lagi kes sorang remaja yang membunuh orang tahun lepas…masih terngiang-ngiang lagi di benak fikiranku ini…(cewah).

Minggu depan, aku akan cerita pulak pengalaman pergi ke onsen bersama-sama member Jepunku…Jyaa…tanoshimi..