Banyak2 buku berbentuk biografi yang aku baca, buku “Harapan utk Islam Hari Ini” benar-benar mencabar minda aku utk memahami, menaakul dan refresh balik ilmu agama yang aku dapat sebelum ini. Baru muka surat pertama..memang sah buku ini pasti diharam penjualannya di Malaysia (ataupun dah diharamkan???). Buku ni merupakan terjemahan dari versi asal “The Trouble with Islam” yang ditulis oleh Dr. Irshad Manji. Aku dapat tahu mengenai buku ini pun selepas ditelefon dan dibagitau oleh member yang bersemangat dan berkobar-kobar utk memberitahu aku…tq a lot bro..u know my “appetite”..kekekekkekeke…

Jadi sebelum aku dapatkan versi asal dalam English, aku baca dulu versi terjemahan bahasa Melayu(yang sedia ada di laman web Irshad Manji ni, klik ke sini). Cuma peringatan dari aku, jika anda benar-benar nak membacanya, pastikan anda berfikiran terbuka. Aku takkan cerita lebih-lebih…aku serahkan kepada diri anda sendiri utk menilai buku ini…Jujurnya, buku ni amat menarik utk dibaca, difikir, dinilai, dan dibincangkan secara khusus…memang benar-benar mencabar minda aku serta dapat menambahkan pengetahuan aku, terutamanya tentang isu di Timur Tengah (negara arab, palestin dan israel)..Malah, aku sendiri pun tak tahu langsung perkembangan kat sana, asal kejadian sesuatu perkara itu terjadi dan apakah usaha2 yang telah dilakukan tetapi masih gagal??)

Apa yang menarik apabila membaca buku ini ialah dari segi buah fikiran dan fakta-fakta yang dikemukakan oleh beliau dalam memperkukuhkan ideanya…malah beliau sendiri ke tempat tersebut utk mengetahui lebih lanjut dan merasai sendiri pengalaman tersebut…pendek cerita..research yang dilakukan adalah amat teliti.

Jadi, selamat membaca kepada yang berminat..