Bedebuk…Nah!! Ambik ko man

Geli hati aku apabila sambil melipat kaki seluar track sebelah kanan sehingga paras lutut sebelum menaiki basikal menuju ke gym, aku perasan bagaimana aku pernah gelak dan mengatakan tak senonoh betul apabila terpandangkan segolongan remaja yang memakai seluar panjang dan dilipat salah satu kaki seluar dan ada yang sehingga ke paras lutut. Nah…baru aku rasa, gelak dan tawa sinis itu dah terkena diri aku sendiri…(kekekekeke…maknanya, aku sendiri dah termasuk dalam golongan yang tak senonoh tersebut…ambik ko man..rasakan…!!!!). Tapi utk menyedapkan hati, aku lipat sebelah  kaki seluar pun ada reason gak…nak elak dari kaki seluar sebelah kanan terkena rantai basikal….jadi, taklah seluar aku jadi kotor atau boleh menyebabkan seluar aku terkoyak dan lagi teruk, aku sendiri tercedera apabila seluar aku terbelit di rantai basikal tersebut….Hehehehehehe..logik jugak reason tu…jadi, pemikiran kali kedua aku, dapat mematahkan kesimpulan yang dibuat kali pertama tadi.

Pernah jugak dalam hal yang berkaitan, aku tanya dengan anak saudara aku yang jenis suka menjawab jugak (aku pun suka melayan gak bebudak2 mcm ni). Dipendekkan cerita, aku tanya, apasal suka sangat pakai seluar panjang, pastu dilipat sebelah kakinya…Baik pakai seluar pendek jer, tak menyusahkan diri nak melipat, pastu, kalau selalu melompat-lompat akhirnya sebelah kaki yang dilipat itu akan terurai gak, penat lagi nak lipat balik… Anak saudara aku jawab, “ikut trend, kalau pakai seluar pendek, nampak aurat, tak berkat main nanti”…woit…jgn jwb lebih-lebih arrr, aku potong duit raya nanti..baru melalak ko melutut depan pakcikmu ini….

Hidup kita ni seperti ada pantulan, kita kutuk, menghina,  dan sebagainya terhadap orang lain, sebenarnya perkara yang sama akan dipulangkan kepada kita…Jadi, selalulah memuji orang supaya yang dipulangkan nanti dapat kepujian dari orang lain utk kita….tapi, kena ikhlaslah erkkk….jangan lah pulak seperti “ada ikan disebalik batu”.

About marahman

I'm proud to be Sarawakian, has a job as a university lecturer and researcher.
This entry was posted in Updates and tagged , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Bedebuk…Nah!! Ambik ko man

  1. Watashi Azaruuu says:

    Kutuk, mengata, mengumpat dan yg sewaktu dgnnya……emmmm…sumer tu adik beradik….makna lebih kureng samer jer tapi berlainan sebutan n ejaan…..klu boleh aku simpulkn ia boleh lah kita umpamakan ia seperti getah…..bersifat elastik….mantul…klu kita mengata org lain..sama la mcm kita mengata diri sendiri…sebab tu la dlm islam sendiri bg org yg mengumpat itu seperti memakan daging saudaranya ……mmmm klu daging ayam tu ok la jgak…..oleh itu jgn la mengumpat…..

    Tapi bab mengutuk ni aku suka kutuk kau sorang jer man….kekekeke….oook k la tuhhhhh…..

    tak dak la kutuk…..menyakat jerk…..gurau2 pas tu aku bg la kau pisang….nanti ok balik….nyet….nyet…..heeeee

    ARM’s Re: Amboiii…nak jugak kenakan aku erkk..takper…bln posa…sabar jer aku…btw…fyi u r 1 of my bestfren….no heart feeling…ko sakat aku, aku sakat ko balik…even lah kan…blo..blo…blo…

  2. emma1202 says:

    hahahaha..lawak benar kawan kitak, Watashi Azaruuu…hahahaha….nang sah kitak suka makan pisang tok. hahahahah….

    mek rasa better kitak makey seluar 3/4 jak. jadi masih menutup aurat. hehehe…mek rasa org laki makey seluar camtok, sexy juak..tp depends dengan body figurelah. hehehe..memandangkan kitak dah pergi gym, dah muncul muscles ya, menari zumba, etc…mesti japanese ladies ternganga…hinggakan insects or lalat masuk dlm mulut sidaknya pun rasa nyaman…hahhaha….

    mek setuju..mek pun cuba mengamal..malas nak kelaka sik bagus ttg orang lain. tp summer ria, something happened to me..there was one guy, sampe kinek tok mek lom maafkan nya. jahatkah kamek? tp, masa nya nego, mek nego cara baik. mungkin mek sik maafkan kelakuannya. because olahnya nang disgusting..sik mature..sik padan dengan umur yang dah nak masuk middle age. wallahua’lam…

    anyway man…take care and have a good weekend. xx.

    ARM’s Re: Kekekekeek..azar nang camya…mek duak mun bertemu nang selalu sakat menyakat…sejak dari univ gik…nya selalu jadi mangsa kmk utk meli pisang time di univ dolok, mun siknya, ada sorang gik member yg jadi mangsa kmk…kekekekek..lucu juak mun dikenang2 agik…memori silam nak??…bagi kmk, mun berkaitan dengan org, sik salah utk kita membenci sikapnya tetapi bukan membenci orangnya.. mun membenci orang, lebih kurang kita membenci kejadian Allah nak…tapi at least, kitak ada usaha ke arah ya, that’s ur excellent job already…btw, tq for the greeting and have a nice weekend to u too…xoxoxoxox

  3. Susana says:

    Oh, God, u r indeed funny!!!! Hilang tension after reading your blog 😉

    keep it up!! let’s us entertain each other when our stress level reaching top limit 🙂

    ARM’s Re: Kekekekeke…u r rite…we should comfort each other some time..after struggling in our study @ research. Even though we are so far each other…but internet kan ada….

  4. Susana says:

    hahaha…

    “Sze in Kangaroo Land” haha, luckily it is not
    “Sze in Kangraroo’s pocket” 😛

    ARM’s Re: Kekekeekkeke….just imagine wut really happened if u r in kangaroo’s pocket…gerenti kalah orang yang alcoholic… 😛

  5. azizi says:

    guane mung ni mang.
    hok olohhhh.

    ARM’s Re: Demo pong tak tau….dunia..dunia…

  6. Ayuniez says:

    supervisee sikda dpt duit raya juak kah? haha.

    ARM’s Re: x-supervisee sik masuk share…gi jauh jauh…kekekekeke..jgn lupak kirim kek raya ngan kmk kelak.

Leave a Reply

