Dua-tiga-dua-tiga nak ke Asakusa pada hari sabtu 30 Ogos 2008. Cuaca yg tak menentu semenjak dua menjak ni (biasalah nak masuk autumn selalu hujan jer) serba salah gak nak menyaksikan dan memeriahkan sambutan Samba Festival di Asakusa. Festival ni merupakan acara tahunan sejak thn 1981 lagi to celebrate the long standing ties between Brazil and Japan. Lebih kurang jugaklah samanya dengan perarakan sambutan hari kemerdekaan kat Malaysia. Yang bezanya, dari segi pakaian dan cara perarakan jer. Kalau kat Malaysia, perarakannya dengan pakaian yang lebih tertib, formal dan ala ala ‘keturunan melayu terakhir’ (seperti wanita melayu terakhir), tetapi dlm samba festival pulak, pakaian yang dipakai pergh……marvelous (kata omputih) dan sememangnya ada umphh….sehingga menjilat jari…(image2 sebegini aku tak boleh nak kongsikan dlm ni…kekekkee..tak semena-mena kena gam dan di block oleh MCMC atau dari pihak Jaring nanti).

Aku bersemangat nak menyaksikan sambutan ni pun atas ajakan dari member gak. Bila lagi nak tengok, setahun sekali. Lagipun, hari nilah hari yang amat sesuai utk mencuci dan menggosok mata yang tak pedih. Teringat kata-kata dari soerang kakak tu…mentang2lah ko nak puasa tak lama lagi ….ko gunakan masa tu utk ‘balas dendam’ erk. Suka hati engko lah man…asalkan ko bahagia….

Sungguhpun hari hujan, semangat yang ditunjukkan oleh para kontinjen serta penonton yang tidak berganjak dari tempat masing-masing (termasuklah aku dan brother yang pergi sama dengan aku hari tu) tidak melunturkan dan merencatkan program tersebut.

Nak bagitau…walaupun namanya samba festival, majority para kontinjen adalah orang jepun sendiri….teringat lagi kata-kata bro yang pergi sama dgn aku, “man, kalau kita tak menyaksikan program ni, alamatnya kita kena pergi ke Rio de Jeneiro ni”.

Walau bgmnpun, aku kongsikan gambar-gambar yang aku ambik dlm samba festival di asakusa utk tatapan…(setelah aku filter dan dipertimbangkan bagi mengelakkan fitnah dan caci maki…heheheheh).

(Sebelum ke Asakusa, aku dan sorang bro tu berjanji utk berjumpa kat depan Hard Rock Cafe ni…sempat gak aku masuk kat kedai dia…ada gak niat nak beli satu baju ni…kalau abg ipar aku tahu kompem dia dah pesan kat aku ni ).

Penonton yang menanti dengan penuh ‘keinsafan’ dan dengan sabarnya di sepanjang jalan…time ni masih mendung lagi.

Antara kontinjen yang mengambil bahagian…fuiyoo…menari dengan penuh menggiurkan u….

Wow…kontrol ayu ler pulak… peewiit…u look blue….kekekek

Walaupun hari hujan, penonton tetap berada di posisi masing-masing, tak nak melepaskan peluang menyaksikan tarian-tarian yang penuh dengan gaya yang tersendiri oleh kontinjen-kontinjen yang terlibat…lebih-lebih lagi para kontinjen yang berarak dengan penuh semangatnya tanpa menghiraukan hujan…teringat pulak macam menyaksikan lagu filem hindustan….oohh kajol, ohhh aishwarya rai…

Alamak…tema apa pulak ni?

Kontinjen yang berpakaian sebegini bertemakan hidupan laut…nampak macam kuda laut kannn…

Yang ni pulak kontinjen yang bertemakan seni lukis….pakaian yang dipakai oleh gadis2 (dibelakang kenderaan yang bertajuk ‘barbars’ dan tidak kelihatan dalam imej ) ni pun ditampal dengan dengan image2 yang dilukis oleh pelukis-pelukis terkenal dunia….gambar monalisa pun ada…bro!!! kontrol macho nampak.