Maruah

“Betul memalukan!” “Maafkan saya ayah… sa… saya menyesal” “Baru sekarang kau nak cakap….. dlm sejarah keluarga kita tak pernah terjadi camnie.. maner aku nak letak muker aku nie kalau sedara mara kiter sumer tahu… maner hah!!??”

Dia hanya tunduk diam membisu, dia tahu dia telah menghampakan keluarganya. Dia tahu ini soal maruah… maruah diri dia dan maruah keluarganya akan habis tercemar bila yg lain dpt tahu.

Dengan fikiran yg betul rungsing dia tabahkan hati naik ke bumbung sebuah bangunan yg tinggi. Perlahan-lahan dia berjalan towards the edge of the building. Dipandang nyer ke bawah… mak aii… punyer nyer tinggi, nie kalau jatoh gerenti mati berkecai ni. Dia memejamkan mater nyer… nafas ditarik sedlm – dlmnyer. Setapak demi setapak dia melangkah ke hadapan hingga dia merebahkan dirinya dan dusssss…..jatuh ke bawah. Dia memekik “MAKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!” sementara tubuhnyer terus jatuh terpusing pusing. Sayap dibuka dan swoosshhhhhhh dia terbang……..

“Yess! Yess! yess! ” dia memekik sambil terbang berlegar legar ke udara.

Lega hatinya, barulah maruah nyer dan keluarganyer tak akan tercemar. Yelah, dlm sejarah kaum burung, maner ader yg takutkan ketinggian? melainkan dia lah. Tapi sekarang dia dah tak takut lagi, dia dah berani terbang.

Pengajaran: Kekadang kita ingat kita tak boleh, tapi kalau kiter try lagi dan lagi dan lagi, masih jugak tak boleh, so buat dunno (or muka seposen) je lah. Moral yang lain tu, pandai-pandailah atas kreativiti, imaginasi dan interpretasi masing-masing.

Advertisements

About marahman

I'm proud to be Sarawakian, has a job as a university lecturer and researcher.
This entry was posted in Updates and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Maruah

  1. emma1202 says:

    Man, mek rasa kitak makin creative in writing. and very good imagination. boleh nulis novel tok. hahaha..lawak alu jak. hahaha…tergoleng2 hati mek tok..hahahhaha….you are good, man!

    ARM’s Re: Kekekekeke…nasib bait hati jak tergoleng-goleng…mun dengan fizikal sekali seperti tenggiling ya….berhati-hati dengan tangga…takut ‘terusuk’ dan ‘tergugok’ kelak…sapa yang susah, ‘mereka dan keluarga mereka’….(mcm penah dengar stmt ni..tapi di mana yer..heheheh). btw, thanks emma and nice being one of your friends. ciao.

  2. zampeada says:

    aku suka lar entri nih… ada lagi ke anekdot2 yg cenggini?

    ARM’s Re: Hahahahaha..ada banyak, akan diusahakan dan dimasukkan kemudian, bergantung kepada situasi semasa. hehehehe.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s