Nama anak-anak org jawa

(Sekadar lawak summertime ni…orang jawa jangan kecik hati pulak, sebab aku dapat info pun dari member aku yang juga berketurunan jawa……aku sedar nak berkongsi jer).

Org Jawa, apabila mendapat anak, masa lahir lagi dah diniatkan harapan mak bapak bila anak tu besar esok. Jadi, bila bagi nama, selalunya nama tu ada kena mengena dgn harapan tadi. Walau bagaimanapun, takut jugak tak menjadi, jadi disamar2kanlah maksudnya….

Berikut diturunkan beberapa nama2 tersebut:

Harap2 besar esok akan pandai tanam bunga, diberikan nama Rosman.

Pandai membaiki kereta, namakan Karman

Everage dlm golf, Parman

Pandai dlm penulisan, Suratman

Gagah perkasa, Suparman

Boleh mendengar sambil berjalan, Wakiman

Selalu bertanya, Azman(loghat jawa bunyi Asman)

Pandai buat kuih, Paiman

Pakar jualan, Salman

Pakar pasal alam sekitar, JASman

Pandai melukis, tulis sajak, nyanyi lagu, Saniman

Doktor gigi, Sigiman

Supaya cepat naik pangkat, Yasman

Bakal kaki pukul dan dera orang, Deraman

Yang ada darah benggali, Manbai

– Pandai organize skim cepat kaya, berikan nama Pakman (Te lo)

– Bijak belajar sehingga ke PhD, Abdul Rahman….(kekekekeke..yang ni aku tambah sendiri…berdasarkan penghujungnya ‘man’)

Advertisements

About marahman

I'm proud to be Sarawakian, has a job as a university lecturer and researcher.
This entry was posted in Updates and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Nama anak-anak org jawa

  1. sharin says:

    elleehhh.. geli je nama yg last yaaa….

    ko lupak sigek gik…
    -budak comel yang beriman… iMAN…

    heheheheh…

    ARM’s Re: Kekekekeke…benar juak ooo…kelak aku check dolok ada sik orang jawa bernama iman….

  2. watashi azaruuu says:

    Yo mboh…orak iso ngomong jowo….khabbeh….alon-alon ngomong nge….

    Aku orang jowo bangga sesangat…dah tau lama kalau kau nak tau itu lah rahsia di sebalik nama orang jawa…caya la! hidup ‘JAWORLD’

    ARM’s Re: Bak kata pepatah jawa, “Takkan jawa hilang di dunia”….

  3. erry says:

    weit… opo ki ngomong2 jeneng e wong jowo?! ora intok nuku eh… hahaa..

    tok ku nyambung…

    -suka ngatik orang… NGATIMAN..
    -suka dera orang… DERAHMAN..
    -last, orang jawa nak ensem… Azahari… ops!

    p/s: kenak nama ku sik jawa?! Huhuu… T_T

    ARM’s Re: Kekekeke…ngapain sie…bisa bisa aje ngomong ngomong.kekekekek…aku belasah jer..pacrita kinek tuk? lamak sik kontek ooo….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s