(Sekadar lawak summertime ni…orang jawa jangan kecik hati pulak, sebab aku dapat info pun dari member aku yang juga berketurunan jawa……aku sedar nak berkongsi jer).

Org Jawa, apabila mendapat anak, masa lahir lagi dah diniatkan harapan mak bapak bila anak tu besar esok. Jadi, bila bagi nama, selalunya nama tu ada kena mengena dgn harapan tadi. Walau bagaimanapun, takut jugak tak menjadi, jadi disamar2kanlah maksudnya….

Berikut diturunkan beberapa nama2 tersebut:

Harap2 besar esok akan pandai tanam bunga, diberikan nama Rosman.

Pandai membaiki kereta, namakan Karman

Everage dlm golf, Parman

Pandai dlm penulisan, Suratman

Gagah perkasa, Suparman

Boleh mendengar sambil berjalan, Wakiman

Selalu bertanya, Azman(loghat jawa bunyi Asman)

Pandai buat kuih, Paiman

Pakar jualan, Salman

Pakar pasal alam sekitar, JASman

Pandai melukis, tulis sajak, nyanyi lagu, Saniman

Doktor gigi, Sigiman

Supaya cepat naik pangkat, Yasman

Bakal kaki pukul dan dera orang, Deraman

Yang ada darah benggali, Manbai

– Pandai organize skim cepat kaya, berikan nama Pakman (Te lo)

– Bijak belajar sehingga ke PhD, Abdul Rahman….(kekekekeke..yang ni aku tambah sendiri…berdasarkan penghujungnya ‘man’)